onsdag 10 maj 2017

Jag har inget att tillägga till det nedan återgivna

Förra veckan gav jag 20 kr åt en hemlös på tunnelbanan. Paret som satt över gången dömde mig direkt. "Jag tycker inte att man ska ge pengar. Det är mycket bättre att ge dom mat", sa kvinnan. Som om jag inte var där. Mannen nickade.

"Man vet ju inte vad pengarna går till", fortsatte kvinnan. Mannen svarade att "man kan ju se ganska fort på dom om dom knarkar eller inte". "Ja fast de kan ju ha fått duscha på nåt härbärge", menade kvinnan. "Och dom kanske får kläder där också, det vet jag inte. Vet du hur det funkar?" Mannen skakade på huvudet.

Innan de gick av avslutade kvinnan med följande: "Jag har alltid sagt att det borde vara obligatoriskt i skolan att besöka ett soppkök, så att barnen får lära sig uppskatta det de har."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar