fredag 2 januari 2015

Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth

Jag åker tåg. Är på väg till Falun. En äldre dam sitter intill mig och filar sina naglar.

Jag har i Metro läst flera insändare i vilka avsändaren beklagar sig över andra människors äckliga förehavanden ombord på pendeltåg och bussar. Ett vanligt exempel är nagelklippning. Jag håller med om att det är äckligt. Åsynen. Ljudet. Den lilla nagelbiten som far iväg... Otrevligt helt enkelt.

Att fila naglarna har en helt annan status. Det är accepterat, nästan tjusigt att göra. Men tänk efter lite. Vad är det som händer? Finfördelat nageldamm åker rätt ut i luften. Små partiklar av nagel. När du andas in får du dem i dig. Partiklarna! Ner i lungan.

Nu är hon färdig med naglarna. Lite nagellack lade hon på också. Det luktade inge vidare. Rätt ner i lungan också med de ångorna. Detta är som en resa framåt i tiden. Jag kommer fram med ett år mindre kvar att leva.

"Death by nail care"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar