onsdag 1 juli 2015

Solskydd kan dra åt helvete

Ska på festival i helgen. Med Peter och hans kompis Vanja. Var därför precis nyss nere i källaren och hämtade min sovsäck, mitt liggunderlag och mina festivalskor.

På vägen ner till källaren tog jag en paus i solen på klippan framför huset. Samlade kraft inför den tuffa provningen jag stod inför. Där ute var det full aktivitet. Vart jag än såg gjorde humlor och myror sin grej. Ingen av mina grannar visade sig dock. Ingen kom. Ingen gick.

En kvarts timmes paus fick räcka. Jag är mycket förkyld, och vill på samma gång undvika att bränna mig och passa på att inta vitamin D. En svår balansgång. Väl nere i källaren gick det rätt ok. Jag hittade allt jag sökte, men sovsäcken låg längst in längst ned i jobbigaste förrådet.

Inför festivalen har jag också köpt kosmetika. Tvål och solskyddsfaktor 30. En liten tub solskydd kostade 149 kronor. Trots att jag gick till Apoteket. Jag frågade killen i kassan varför solskydd är så himla dyrt. Han visst inte, men föreslog att det "måste vara något med tillverkningen". Det är det säkert.

Förra året brände jag mig allvarligt. Under Göteborgsvarvet. Dagen efter skulle vi gå på Liseberg. Jag, Mikaela, Malin, Emanuel och Sara. Innan detta stod jag först i kön på Apoteket och köpte både solskydd och svalkande lotion. 300 kronor kostade det. Jag smörjde in mig en gång, sen glömde jag allt i Saras handväska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar