tisdag 12 december 2017

SLs hårda skola

SL har genomfört en trafikomläggning. När jag såg resultatet blev jag så arg att jag inte kunde somna. Jag tänkte skicka ett mail till dem i går, men jag gjorde det inte. Vad spelar det för roll? tänkte jag. I dag skickade jag ett mail ändå. Nåt måste jag göra för att inte brinna upp i hjärnan. Jag är så trött på att pendla. Så här skrev jag:
Hej, 
Jag pendlar mellan Stockholm och Södertälje varje dag. I och med trafikomläggningen den 10:e dacember har min restid förlängts med drygt en timme i veckan. Detta trots att min resväg är exakt densamma. Skillnaden nu är att jag spenderar en timme varje vecka på att stå och vänta. Framförallt i Södertälje hamn. Min fråga är således: varför i hela fridens namn har trafiken lagts om på ett sådant vis att buss 754 (till Scania, där jag jobbar) inte längre matchar inkommande pendeltåg från Stockholm? Väntetiden dem emellan är nu 13 minuter (redan innan omläggningen var väntetiden väl tilltagen, dock acceptabel).  
Jag fattar ärligt talat inte. För mig som har rest den vägen varje dag i flera år är det ganska uppenbart att 90 % av alla resenärer som stiger av pendeltåget i Södertälje hamn skall vidare med just buss 754. Detta är siffror som ni rimligtvis borde ha, vilket gör att en undrar om trafikomläggningen endast är utförd för att fucka med resenärerna.  
Eller vänta, förlåt att jag klagar. Jag glömde att ni kommer att införa snabbtåg till Södertälje i sommar. Det kommer att bli underbart skönt att tjäna tre minuter på pendeltågssträckan. Tre minuter extra att spendera på min favoritplats här på jorden: Södertälje hamn. Tre minuter extra till att köpa odrickbart kaffe på MyWay. Tre minuter extra till att beundra nazistpropagandan på pelarna utanför. Tre minuter extra till att få arslet nedkylt av de vidriga stenbänkarna i vänthallen. Underbart! 
Min totala restid per månad innan trafikomläggningen var 50 timmar. Nu har ni på det lagt till 10-15 minuter per dag. Klart att ni ska höja biljettpriserna då. Längre restid måste ju rimligtvis kosta mer... 
Ändra tillbaka. Snälla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar