tisdag 30 januari 2018

Jag vill ha BMW för den klarar att köra sådär snabbt i de där speciella kurvorna som alla bilar kan köra snabbt i (det handlar om väghållning)

I går passerade jag en reklampelare vid Gullmarsplan. Något bilmärke gjorde reklam. Volvo, tror jag. Som vanligt hade bilen körts till ett omöjligt ställe; en bergstopp eller en skogstjärn eller nåt. För att om du köper en dyr bil så får och kan du köra precis överallt. Det ska signalera frihet. 

"Låt inte sakerna du äger, äga dig", stod det skrivet på reklambilden. Också för att signalera frihet gissar jag. De kreativa reklammakarna verkar helt ha missat att det är ett icke existerande fenomen - att ens ägodelar äger en. Det är inte ens sant för mobiltelefoner, även om alla tonårsföräldrar och pensionärer verkar övertygade. Det som äger oss är en önskan om att vilja va eller vilja ha. Vi vill vara nån. Vi vill ha nåt. Det är paradoxalt att försöka få det till att konsumtion leder till frihet. Om Volvo på riktigt ville förmedla en frihetskänsla så skulle reklamtexten vara: "Du behöver inte en ny bil".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar