tisdag 16 september 2014

Espressohouse by Wayne's

Jag förstår att den här typen av inlägg igen är så roliga att läsa. Men jag tycker det är kul att skriva dem.

Vad håller Starbucks egentligen på med? Cafékedjan har bland svenskar haft ett nästan mytiskt skimmer kring sig. En internationell aura. Om du instagrammar en bild på dig själv med en Starbuckskopp i handen står det för alla klart: du lever livet utomlands!

Nu börjar kedjan etablera sig i Sverige. Till att börja med dök det upp ett café på Arlanda. Fine. Det funkar. Fortfarande internationellt. Sedan öppnade de på centralstationerna i Sveriges största städer. Ok. Du är "on the go". Kanske utomlands? Du är i en storstad. Lite cool ändå. 

Jag har tidigare tänkt på att Starbucks varumärke skulle bli rätt naggat i kanten om de började slå upp caféer i mindre städer. Tänk tillexempel ett Starbucks i Falun... Till slut förstörs magin, och kedjan får börja konkurrera på samma villkor som slaskkedjorna Coffeehouse by George, Espresso House och Wayne's Coffee - vilka alla är helt omöjliga att skilja från varandra. 

Men cheferna på Starbucks Sverige verkar nu ha kommit på en ännu dummare plan. De etablerar sina caféer i anslutning till ICA-butiker. Alltså är de helt jävla dumma i huvudet? Det kan inte bli mindre glamoröst.

Och förresten, har de gjort någon slags målgruppsanalys? Tror de att stressade veckohandlande föräldrar ska poppa in på en spontan kopp latté för 70 kr? Så. Dumt.

Men såklart, de kommer ju att sälja och tjäna pengar. Trots allt verkar det gå rätt bra för slaskkedjorna, nämnda ovan. Och det är väl ganska troligt att det är en girig grupp människor som har tagit hit Starbucks till att börja med. De lär väl knappast ha intresse av att göra något med stil. Det är bara en sak som räknas: deg!

Hejdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar