fredag 17 oktober 2014

Årets skit- och snackavdelning

Lidl vann pris för "Årets frukt- och gröntavdelning" på Dagligvarugalan. På riktigt alltså. Det är sant!

Medan ni låter det sjunka in så vill jag berätta om en annan sak. Det är fel att skriva "frukt- och gröntavdelning". Om det skrivs så skall det utläsas "fruktavdelning och gröntsavdelning". Som om det vore två olika avdelningar. Men det är inte vad det är. Det handlar om EN avdelning för frukt och grönt. Alltså skall det skrivas "frukt och grönt-avdelning".

Efter det stycket skulle jag kunna skriva "tycker jag". Men det gör jag inte.

Nu tillbaka till Lidl. Hur är det möjligt? Bara att gå igenom Lidls frukt och grönt-avdelning får mig att känna mig besprutad. Det känns som om det ligger en hinna med gift över alltihopa. Och där ligger alltsammans bara. Nästan på golvet, i kartongerna det kom i. Bananer plockade av sterila slavarbetare i Nicaragua. Besprutade apelsiner. Konstbefruktade paprikor. Gud vet vad!

Och kan man köpa EN lök? Nej. Det går inte. Du måste köpa en hel påse. Finns det något ekologiskt alternativ? Sällan!

Vilka andra tävlade i kategorin? Film & Fabel? Synsam?

Makalöst! Helt utan maka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar