torsdag 18 juni 2015

Alltså jag trodde jag skulle få skräckbeskedet ni kan ju fatta min rädsla huh!

Jag var precis hos tandläkaren. Det var åtta år sedan jag var där sist. På vägen dit frågade jag mig själv varför det var så länge sedan. Jag undrade också hur mycket det skulle komma att kosta. Eftersom jag aldrig tidigare har betalat för mig hos tandvården visste jag inte riktigt säkert om det verkligen är dyrt, eller om det bara är en vanligt förekommande fördom. Det skulle jag få svar på.

Hela besöket tog ca 25 minuter. Allt min tandläkare gjorde kändes superrutin. Det gick jättefort, all utrustning fanns redan där och inget gjorde ont.

"Vill du att jag ska ta bort tandstenen?", frågade hen.
"Ja. Eller inte vet jag. Är det bra?", sa jag.
"Ja. Det är inte bra att ha tandstenen kvar", sa hen.
"Jaha nä men då så. Gör det", sa jag.
"Det kostar extra bara, det är därför jag frågar", sa hen.

Det känns som om jag såg igenom deras system. Så länge som de får ett ja så är det ok, oavsett hur de har ställt frågan. Och om jag i den stunden vill veta hur mycket extra det kommer kosta, då får jag lov att fråga själv.

Det känns som ganska värdelös service? Varför inte bara ge kostnaden svart på vitt, i samband med att frågan ställs? Mycket märkligt förfarande.

Jag sa i alla fall ja till allt min tandläkare föreslog. Tänkte att hen borde ju veta bäst. Det blev borttagning av tandsten och fyllning av en tandgnisselrelaterad hålighet. Precis innan jag gick ut räknade hen fram kostnaden på sin dator. 330 kronor sa hen.

"Du har ju 600 kronor i ersättning från försäkringskassan".
"Vad billigt", sa och tänkte jag.

930 kronor lät i alla fall i mitt huvud som en rimlig kostnad för hela besöket. Men det var det inte. Hen hade glömt skriva in fyllningen av min hålighet. 1 155 kronor fick jag betala istället. Ett 25-minutersbesök kostade alltså 1 755 kronor.

Nu vet jag att det kommer dröja länge innan jag går tillbaka igen. Och att det inte handlar om några jävla fördomar. Det är helt enkelt bara jävla dyrt att gå till tandläkaren.

Jag fick i alla fall inget skräckbesked. Mina tänder var tydligen ovanligt fina.

"...så något måste du göra rätt", sa hen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar