tisdag 9 juni 2015

Dawn breaks like a bull through the hall

"You got to hear this one song, it'll change your life I swear" Så säger Natalie Portmans karaktär Sam till Andrew Largeman, spelad av Zach Braff, i filmen Garden State. Andrew får låna Sams hörlurar. New Slang med The Shins är låten som mycket riktigt är början på en vändning i Andrews liv. Låten, och filmen, förändrade också mitt liv.

Plötsligt lyssnade jag på indiemusik. Jag började klä mig annorlunda. Smala jeans från Cheap Monday och tygskor från Converse. Äntligen kunde jag bygga upp en identitet utanför innebandyn. Och det var så dags.

Ett halvår senare började jag på högskolan. Jag visste fortfarande inte vem jag var eller vad jag ville, men det såg i alla fall ut som om jag gjorde det. Och om någon frågade mig vad för slags musik jag gillade så visste jag det. The Shins. Det fanns en trygghet i det.

Jag känner mig fortfarande ganska vilsen. Nu kanske mer än någonsin. I dag ska jag på intervju för ett nytt konsultuppdrag. Jag vet inte om jag vill ha det. Eller vad jag vill göra i framtiden. Och det är väl det, snarare än mina musikpreferenser, som de kommer att fråga om.

Vem ska förändra mitt liv den här gången? Kanske grabbarna i Supernatural? Ska jag bli spökjägare? Slåss mot demoner och vampyrer. Bo på motell. Lyssna på 80-talsrock. Skjuta först och fråga sen.

Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar