söndag 13 mars 2016

Ja va ska ja säga ja va inne på Periscope bara en sån grej?

Va inne på Periscope i torsdags. Det är en ny app där barn (12-16 år) sänder livevideo. Du kan gå in där och se när de gör olika tråkiga barnsaker. Några åker tåg. Några äter mat. Några bara sitter där. Många tjejer livesänder när de "gör sig iordning". Det är bra tv det.

Jag klickade in på en sändning från Skåne. Det var några barn som åkte tåg. Jag frågade vad som egentligen är grejen med Periscope. De sa att jag var efterbliven. "Hur gammal är du egentligen?", frågade de på ett sätt som antydde att de trodde att jag var för ung för att förstå. I själva verket är det ju tvärt om.

Som vanligt när vi har med barn att göra så används Periscope i mobbingsyfte. Detta har varit en snackis ända sedan jag var ett barn och hängde på Lunarstorm. Med de smarta telefonernas intåg i lågstadieskolorna tycks det hela ha eskalerat. Allt fler barn blir för bekväma för att mobba IRL, och angriper via www istället.

Lata är de. De små fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar